Navigasjon på siden
Hovedsiden
Turen
Loggbok
Skuta
 
Mannskapsliste
Om alle mann
Skipper 1
Skipper 2
Kjøkkensjef
Byssegutt
Matros 1
Matros 2
Matros 3
Matros 4
Matros 5
 
Bilder
2010
2011
 
Video
2011
 
1. Juni  

Hei, her kommer første oppdatering fra vår tur. Vi kastet loss kl. 16.30 med kurs for Skagen. Værmeldingen for Skagerak var ikke de beste og det var meldt liten kuling og det betyr mye sjø. Vi bestemte oss for å legge oss bak danskebåten for å ligge litt roligere og dette fungerte greit. Takk til Crown of Scandinavia!! Vi måtte følge danskebåten helt til vi hadde Skagen rett vest for å slippe for stor sjø, da slapp vi reisefølget vårt og gikk ensomme mot Skagen i mørket. Overfarten ble lang da danskebåten kun gikk med 16 knop og vi var ikke fortøyd i Skagen før kl. 04.00 og da var det tid for ankerdram!! Vi er blitt fortalt at på ferja over fra Larvik i går kveld meldte de om bølgehøyder på opptil 7 meter!!!

Glade gutter før avreise

 

 

 


2. Juni  

Her kommer en ny liten oppdatering fra turen, etter en slitsom overfart var det stille i båten frem til ca kl. 12.00. Da ble det først servert frokost før vi satte igang med rydding og noen smårearasjoner. Topp lanterna hadde løsnet under overfarten og hang bare i ledningene, her hadde det blitt kortslutning slik at vi antagelig har gjort noe av ferden i mørket uten lanterner.Dette er nå i orden da vår skips elektriker Odd tok ansvar og sørget for utbedring.

Det har idag blåst kraftig og det var ikke mulig å sette igang med noe vask av båten utvendig. Nå er det bare å slappe av og nyte solen i vindkastene.


3. Juni  
Våkner opp til et strålende vær og nærmest vindstille. Etter frokost ble det satt igang vasking av båten for å få av alt saltet etter overfarten og det ble en 2 timers arbeidsøkt før vi kunne innta øvre dekk for å nyte solen. Einar Cook og en kamerat kom innom og de ble invitert på klippfisk middag kl. 20.00. Lunsjen inntok vi på sjøbodene og fikk servert nydelig Rødspette. Etter lunsj ble det en liten handletur og deretter en tur på byen for å se på livet. Middagsforberedelser ble satt i gang av vår mester kokk og bordet på flyen ble dekket. Det ble et nytt fantastisk måltid som ble avsluttett med småkaker kaffe og konjakk.
   

4. Juni  
Landligge i Skagen i nydelig vær, bare kos på flybridgen og avslutning med middag på Skagen fiskerestaurant.  

5. Juni  
Dagen var en transport etappe og vi la ut fra Skagen kl. 12.00 etter å ha fyllt et par hundre liter med diesel. Vi la kursen mot Flekkerøya i Kristiansand for å bunkre fulle tanker før vi skulle videre. Gikk ut fra Flekkerøya kl. 17.00 etter å ha fyllt opp nesten 2000 liter drivstoff og la kursen mot Lindesnes.

6. Juni  

Vi gikk ut fra Skudeneshavn og satte kursen for Stord, vi stoppet på Otterøya som ligger rett sør for Stord. Vi dykket i 2 puljer forholene var dårlige ned til 15 meter og da ble det god sikt. Det var bare 8 grader varmt på 20 meter og det var ikke så mye fangst. ca. 50 kamskjell, 1 breiflabb og 15 krabber. Etter dykket dro vi inn til Leirvik hvor vår eminente kokk serverte sin spesialitet kamskjell som forett og deretter nydelig svin indrefilet med tilbehør. Svogere til Rune kom innom og Bård dro sammen med Odd og Per til Stord dykkerklubb for å fylle luft. Niesen til Rune, Martine hadde bakt kake til oss gutta på tur, denne skal vi kose oss med på turen oppover. "se bilde"

Drakta passa i år også Frank og konditor Martine

7. Juni  
Gikk ut fra Leirvik 09.30 og skulle prøve å komme så langt nordover som mulig. Vi endte opp på Svanøya som ligger rett sør for Florø. Vi haddde vært innom ved Flesland brygge hvor vi fyllte opp ca. 1300 liter diesel. På turen oppover passerte vi Øygarden og Fedje. Videre oppover mot Sognefjorden fikk vi de første naturopplevelsene før vi svingte innom Askvoll hvor Dykkerklubben har vært mange ganger på klubbtur. Vi kom inn til Svanøya kl. 20.00 og gamle minner dukket opp for her var vi for ca. 10 år siden. Vi har hatt noe problemer med vibrasjoner i båten på spessielle turtall og vi har dermed besluttett å få båten på land i Ulsteinvik. Deler er underveis fra Oslo og vi får oppover komplett sett med propeller, akslinger og støttebukker for ikke å stå fast.

 


8. Juni  

Dagen begynte med finvær og lite vind så etter å ha fått i oss frokost bestemte vi oss for å dra ut å dykke. Vi la til på Nekkøya vest av Florø og la båten inntil en fin kai. Dette ble et knalldykk hvor sikten var på mellom 15 til 20 meter. Vi fikk mye kamskjell og en pen Torsk. Vi hadde fått beskjed om at vi kunne komme på land med båten på torsdag morgen og dermed var det bare å sette kursen for Ulsteinvik. Vi var innom i Måløy for at kokken skulle få ingrediensene til fiskesuppa som var planlagt etter ankomst Ulsteinvik. Kokken beviste igjen at hans posisjon ombord ikke er truet av det øvrige mannskap. Det ble en relativt tidlig kveld da vi skulle igang tidlig neste morgen med å få båten på land.


9. Juni  
Vi begynte med tidlig frokost for å være klar til båtløft. Klokken 9 så var løfting på gang og vi var spente på å se om vi kunne finne ut hva som var feil. Vi var heldige og fikk båten inn i hall slik at vi ikke måtte stå ute i det dårlige været. Når båten sto trygt på gulvet og kun hang i stroppene kunne vi sette igang. Det første vi gjorde var å måle akslingene og det var en lettelse å kunne konstatere at der var det ikke noe kast!! Propeller ble demontert selv om det ikke var noe tegn til skade på noen av propell bladene. De gamle propellene som hadde vært til retting og balansering ble montert og så kunne vi sjøsettes igjen. Skipper 1 og 2 dro ut på prøvetur og det var med stor glede vi kunne konstatere at vibrasjonen var borte. Før vi dro fra Ulsteinvik fikk vi omvisning på kontoret til Island Offshore som er en god kunde av TMC.
Måleklokka viser at aksler er fine Båten på vei ut av hallen
Båten på vei ut mot sjøen igjen Nå skal båten ned i sitt rette element
Alt er OK skipperne er fornøyd Kloke ord på veggen hos Island Offshore
 
Carlos fra Cuba innleid for 7 uker  

10. Juni  

Vi våknet i Ålesund sentrum til typisk vestlandsvær og vi bestemte oss for å reise med bil inn til Langevåg for å handle mere varmt tøy på fabrikk utsalget til Devold. Det ble gjort litt arbeid ombord for å få igang varme apparatet av Odd og Per mens de andre dro for å handle de nødvendige forsyninger for turen videre. Vi var alle invitert til Ole Kristian Sperre på kvelden og der var vi totalt 14 til middag. Ole Kristian hadde leid inn kokk for å servere og det var nydelig mat vi fikk. Det ble 2 foretter den kvelden da kjøkkensjefen og byssegutten laget Runes spesialitet Kamskjell, og da kjørte de selvfølgelig litt show i kokkeutstyret sitt. Det ble en kjempefest som 4 av mannskapet kommer til å huske lenge. Sistemann husker nok ikke så mye av de siste timene.-----------------

---------------------- Festen tok slutt ved 2 tiden og da var det et lystig lag som dro nedover til båten igjen. Vi var invitert på omvisning hos Brødrene Sperre fiskeindustri neste dag kl. 10.00 av Kjartan Stokke så det var vel best å komme seg hjem igjen. Vel nede i båten var det i grunnen bare en av mannskapet som ville sove så resten holdt et lite etterpå lag helt til det begynte å lysne. Bildene som er lagt ut nedefor forteller vel det meste!!!!!

Det har dessverre vært litt dårlig med oppdateringer noe som skyldes at vi treffer for mange gode venner, vi skal prøve å skjerpe oss på dette området og derfor har skipper 1 satt igang opplæring av Carlos fra Cuba.

Paparazzien ombord er det dessverre ikke så mange bilder av!!!

Opplæring av Carlos på hjemmesider Rune og Carlos serverer kamskjell
Carlos er uheldig med serveringen Kos i regnværet
Kamskjell og. klippfisk med laks forett etterfulgt av nydelig middag
Frank har fått nye tenner Pappa Ness var også med på festen
Rune trenger en liten hvil etter en krevende servering og mye mat og drikke Det ble en lang vei tilbake til båten, kokken var ikke villig til å ta korteste vei!!!
Alle måtte hjelpe Rune hjem Frank tråkker feil og havner utpå jordet
Skipper 1 tar ansvar for mannskapet sitt. Frank er invilget landlov neste dag og har begynt å lengte etter Grethe
Carlos har fått ny truse og liker å vise seg frem, kanskje litt for ofte!!!! Selv om gutta er på tur så må vi ha det litt hjemmekoselig.

11. Juni  
Etter en tung natt ble vi vekt av Kjartan kl. 10.00 for å dra på omvisning og det var utrolig interresant. Det var godt å komme inn i kjølerommet hvor de har all fisken fryst ned til -30 grader kaldt. Odd Ståle og jeg var i vårt rette element når vi kom inn i kompressor rommet på fabrikken. Tilbake i båten dukker Ole Kristian og Bjørn Einar opp og de skal reise på båttur til Molde og vi bestemmer oss for å følge etter. Dessverre så var det mytteri ombord på gang og både Odd Ståle og Frank flyktet båten. Odd Ståle gikk av på Vigra og i Molde sto Grethe og tok imot Frank. Det var godt for oss andre og få en dame ombord som vi kunne klemme litt på. ---------------- -------------- Når vi kom inn i gjestehavna i Molde ble vi oppfordret til å velge en annen brygge! og vi la oss sammen med en tilsvarende båt og dette så riktig lekkert ut ytterst på brygga. Kort tid etter dukket Jan Tore eieren opp og etterhvert var det full kontakt med servering av Amarone vin. Dette var noe som han alltid tok med når han gikk på besøk i andre båter. Bjørn Einar og Ole Kristian kom ombord for ankerdram og etterhvert dro vi en tur over i båtene deres for å treffe resten av familiene. Vel tilbake i egen båt dukket naboen opp igjen og da begynte en ny økt med mye godt å drikke. Vi hadde en utrolig hyggelig kveld med naboen og hans kone Britt. Vi ble lovet prøvetur dagen etter med hans Aston Martin DB9 sportsbil som visstnok skulle være litt av et fyrverkeri.
Her var det mye fisk!!!! Dårlig sikt for Frank etter tur i fryselageret
Vi mener dette er grunnen til suksess Snart klar for avgang Sperre
Det var surt på flyen så det gjaldt å kle seg godt. Herlig med nytt tøy fra Devold Jammen fikk vi ikke besøk av en skotte ombord i Molde
Herman sovner av Sudoku Herlig bilde av Premier Cru og Dreamcatcher

12. Juni Dagens ferd Molde til Bud
Dagen begynte med sen frokost og indretjeneste for å shine opp båten. Vi var spent på om Jan Tore holdt ord og kom med bilen sin som lovet. Like etter kom meldingen om at vi kunne glede oss. Vi fikk en prøvetur med Jan Tores Aston Martin DB9 som vi ikke kommer til å glemme. Det var en gjeng med "guttunger" som kom tilbake til båten. Vi kastet loss og satte kursen mot Bud for å hente en av mytteristene. Når vi kom til Bud så tenkte vi å gå ut å spise, Det eneste alternativet for å få mat var Mix kiosken og der serverte de varm buffet og dette var helt greit. Frank fikk beskjed om at før han fikk komme ombord så måtte han gå planken og som dere ser av bildene nedenfor ønsket han å bli med videre.
Her endte vi dagen Bud på Fræna i Møre og Romsdal Her er leketøyet til Jan Tore som vi fikk prøvetur med, heftige greier. Aston Martin
Frank bestemte seg for å løpe planken Det ser veldig kaldt ut på tempo han har

13. Juni Dagens ferd Bud til Vikan molo
Dagen begynte fint med godt vær og vi bestemte oss for å oppsøke delfinene som var observert ved Strømsholmen dykkersenter ved Hustadvika. Når vi kom dit fikk vi se mange folk som satt med kamera for å ta bilder. Frank, Rune og Odd tok på seg drakter og kastet seg uti for å se om de kunne komme i kontakt. De var i noen tilfeller ganske nære som dere vil se av bildene nedenfor, Ferdig med denne økta kommer Grethe med verdens beste og vi måtte smake før vi dro avgårde. Da vi la ut fra Bud bestemte vi oss for å tilbringe turen nordover på fly bridgen. Da vi hadde gått ca 5 nautiske mil fikk vi problemer ved at vdet begynte å riste i båten og vi kunne se at det var noe galt med styrbord motor. Motoren stoppet og vi måtte søke inn til nærmeste havn. Det ble tungt å få styring på båten da servopumpe for styring går på den motoren som hadde stoppet. Vi fikk manøvrert oss inn til Vikan molo og fikk lagt til. Lufting av diesel systemet ble gjort og vi fikk motoren igang igjen, det var imidlertid helt klart at noe var feil, vi hørte tydelig tegn på dysebank når motoren startet. -------------- ------------- hva gjør vi nå!!!! Da kom skipper 1 på at han hadde skaffet seg en ny venn i Molde "Jan Tore Langset" ble oppringt og det var ikke nei i hans munntil å prøve å hjelpe. Jan Tore driver et firma som gjør service på alle typer diesel motorer og han skulle bare sjekke noe før han ringte tilbake og sa at en av hans gutter på service ville kontakte meg. Etter dette gikk det slag i slag og ca. 4 timer etter at vi hadde lagt til kai så var alle 6 innsprøynings dyser tatt ut av Olav Bringsli og på vei til Molde for kontroll og eventuell reparasjon. Olav ville kontakte oss tidlig neste morgen og gi oss mere informasjon på hva som skjer videre. Siden vi var så nærme Bud så fikk Frank påny lov å stikke av og han var ikke vanskelig å be. Vi var da bare 3 mann igjen utav en besetning på opprinnelig 5 som ble i båten. Vi hadde mye å ta igjen etter flere dager hvor hjemmesidene ikke var blitt prioritert så vi jobbet med disse til godt over midnatt før det ble køya.
Her endte vi etter litt motor problemer Grethe er verdens beste!!!
Her fant vi Flipper i Hustadvika Nydelige dykk fra en med erfaring
3 Hvalrosser på vei ut til Flipper Sikkert en fin opplevelse men skulle vært nærmere
Turen nordover starter Her var det stopp og Frank assisterer Chifen så godt han kan
Feilsøkning pågår Demontering er igang
Nå er toppdekslet av og vi venter på Olav fra Molde Ventilarmer er demontert og nå skal dysene ut
Her har vi en av dysene som har lagd problemene for oss. Når økta er over for dagen så er skue med solnedgang i vindu og måne i bakgrunn flott

14. Juni Dagens ferd Nødhavn i Vikan molo.
Denne dagen skjedde det ikke mye i båten, vi var nødt til å finne på andre aktiviteter i påvente av deler som skulle komme fra Belgia. Vi bestemte oss for å prøve litt fysiske utskeielser og valgte oss ut nærmeste fjelltopp som mål.
  Samme havn som dagen før
På vei mot toppen kom vi til Olavsbu og da begynte det å regne, skodda kom sigende. Den var et greit sted å søke ly, ovn og 1 benk for avslapping samt nødflagg som kunne settes ut ved behov.
På toppen spiste vi niste pakke og slappet litt av i ly av varden før vi tok fatt på nedstigningen. Her ser vi Sjurvarden senere på dagen når været bedret seg. Høyden er 667 meter og stigningen på begynnelsen var heftig.

15. Juni Dagens ferd nødhavn i Vikan molo
Dagen begynte med å sjekke om deler var kommet, Mytterist 2 hadde reist med første fly fra Oslo til Ålesund for å olukke opp delene. Da forsendelsen kom viste det seg at det var sendt 2 forsendelser med deler og i den første var det kun 1 dyse!! neste forsendelse var ventet inn på ettermiddagen og da var det bare å sette seg ned og vente. For å få dagen til å gå satte vi igang diverse arbeid med båten. Odd begynte med vask og rens av alle tepper på brygga, Selv gikk jeg igang med å fylle snabelstoff (diselrens) som vi fikk anbefalt av broren til Frank. Babord motor ble gjort ferdig og styrbord ventet da bare på delene. -------------------------- ------------------- Olav ringte og fortalte at på våre motorer som er relativt nye må man ha en spessiell programerings enhet for å få lagt inn de nye dysene og denne kunne vi ikke f å låne fra Ålesund før Torsdag ettermiddag. Nå gjaldt det å finne løsninger og Odd Ståle ringte sin fetter Ole Kristian Sperre som er kunde og kjenner forhandleren i Ålesund godt. Servicemann fra Volvo ble omdirigert fra jobb på Misund til først å dra innom oss og skulle komme på morgenen Torsdag. Vi ble enige med Olav om at vi skylle begynne montering av nye dyser Torsdag morgen slik at vi var ferdig når servicemann fra Volvo skulle komme. Odd Ståle kom til båten klokka 8 på kvelden og nå hadde vi ihvertfall delene.
Denne båten har ikke flyttet seg mye!!! Odd er igang med teppe rens og plassen egnet seg utmerket til slike aktiviteter.
Rune utfordret Odd til konkurranse? Rune holdt 1min 10 sek Odd over 3min 40 sek!!!!!!! Vi slapper av i det fine været, synd å måtte ligge fast med motor problemer.
 
Jippi Odd Ståle har kommet med nye dyser, life is improving!  

16. Juni Dagens ferd: Vikan molo til Lysøysund på Fosen via Kristiansund og Ørlandet.
Dagen begynte tidlig for den permitterte skipper 1 som for tiden er maskinist. Kl. 07.00 var det opp for å rydde vekk inventar og åpne motor rommet. Olav kom og vi begynte jobben med å montere slik at vi skulle være klare når Volvo servicemann kom. Kl. 12 var alt iorden, begge motorene var kontrollert og alt så normalt ut. Vi dro ut fra Vikan på sakte fart og gikk nordover, det ble flere turer ned i maskinrommet på vei oppover for å sjekke at alt var iorden. Vi bestemte oss for å gå litt raskere for å ta igjen noe av det tapte så vi la farten på 18-19 knop. Vi var fremme i Lysøysund på Fosen kl. 21 og da ble det ankerdram og nydelig lapskaus som kokken lagde. Etter maten ble det en tur på den lokale puben hvor det var livlig med trekkspill musikk og mange vitser. Det var Jan Arne som underholdt og han ble med oss en tur i båten etterpå for en GT før det ble stille i båten ved 2 tiden.
Toppdeksel og vippearmer kommer opp fra maskinrommet Montering er igang og Olav ga oss en fantastisk service stor takk til han.
Ferden videre er berget og det måtte feires med champagne på flyen i 20 knop. Inn i Kristiansund i nydelig vær, vi var særdeles heldige med været!!!
Etter å ha forlatt Kristiansund tok vi lunsj med båten på tomgang over fjorden. Vi har en fantastisk natur i landet vårt og dette burde utforskes mere.
Sen middag i Lysøysund med kokkens spesial suppe og et par flasker med Amarone vin kjøpt inn i Skagen. Bare gode venner?????????????
Mytterist 2 måtte også gå planken Deilig og avkjølende etter mye sol

17. Juni Dagens ferd: Lysøysund til Setervågen
Vi dro videre og hadde bestemt oss for å dykke, vi fant en plass i nærheten av Stokksund og la oss til på en gammel brygge. Her var det en betongdel av brygga som hang utenfor kun i et armeringsjern så vi måtte ta en liten økt med baufila før vi kunne legge trygt til. Vel fortøyd med lange tau forberedt for fjære sjø så fikk vi på oss utstyret. Vi dykket i 2 puljer og Odd og Frank begynte. De kom opp med 4 fulle nett med kamskjell og noen flyndrer. 2 pulje var svært ivrige etter å komme uti men vi ble nok droppet for langt inn i fjorden så det ble bare noen få kamskjell men endel flyndrer. Vi hadde bestemt oss for ------------------- ------------------ å tilbringe fredagskvelden på Setervågen hvor vi hadde ringt og fått bekreftet at vi kunne fylle dykkeflasker. Vi fikk også opplyst at det skulle være bryggedans der så da var valget enkelt. Det ble en meget festlig aften og de lokale heltene var noen artige skruer.
Vi endte opp i Setervågen helt ute mot åpne havet. Kokken lagde en liten rett før vi begynte dagens ferd, et enkelt ostesmørbrød
Ostesmørbrødene smakte fortreffelig Dårlig vedlikehold av private brygger på kysten vår
Vi fikk servert en enkel lakseburger av kokken etter avslutett dykke øvelser Jammen godt at forsvaret passer på oss men likte ikke å bli parkert!!!!
Vet ikke om dette er så vakkert på vår kyst håper det ikke blir så mange av dem Dette er mye bedre og viser bare hvor fantastisk land vi bor i
Gode venner på kvelden også!!!!! Her skal det bli musikk og hvis du ikke liker det så kan du gå og legge deg.
Vi sier ikke mer om landet vårt Same Same

18. Juni Dagens ferd: Setervågen til Rørvik
Vi dro ut fra Setervågen etterat Rune og Frank hadde avslutett et vedemål fra dagen før. Rune veddet 500 kr på at han ville slå Frank i sitt-ups og Frank tok utfordringen. Vi hadde bestemt oss for å gå den trangeste leia mot Rørvik. I rett linje var dette var ca 40 nautiske mil men når vi var fremme hadde vi gått ca. 60. Vi hadde planlagt å spise middag før vi igjen gikk ut for å møte hurtigruta. Vi fikk servert stekt svinefilet med masse godsaker til. ----------------------- --------------------- Redningsskøyta dro ut tidlig for å møte Nord Norge med vann fontene. Vi hadde en fantastisk tur med Hurtigruta men ble litt sjokkert over villmannskjøring ved siden av og tildels foran en så stor båt! Vi fikk mange telefoner og meldinger under ferden innover mot Rørvik om at vi var observert. For alle dere som ikke har sett oss gå inn på Hurtigruten.no og se på film fra Rørvik ca. kl. 20.00
Vi endte opp i Rørvik godt før Hurtigruta Hus i Setervågen fullt av dekorering
Toppen til venstre skal bestiges Dreamcatcher er knapt synlig fra toppen
På toppen har vi en fantastisk utsikt mot åpne havet Rune er en konkurransemann og veddet med Frank Kr. 500 på hvem som klarte flest. Rune 20 ganger
Frank imponerende 30 ganger Hurtigruta Nord Norge på vei inn mot Rørvik. Vi møter den på vei utover.
Vi blir små mot denne skuta Småbåtfolket var litt gale og tok for mange sjanser, vi avventet og kom sterkt tilbake.
Her går vi med langt større fart enn Nord Norge Takk til Olav Kosi som sendte dette bildet som var tatt fra TV NRK2 vi gutta har blitt linseluser og vinket så mye vi kunne til familie og venner.

19. Juni Dagen ferd: Rørvik til Brønnøysund
Vi la ut fra Rørvik og hadde bestemt oss for å dykke før vi kom til Brønnøysund. Vi hadde ca 2 timers tur før vi kom frem til Kvaløya og der hang vi oss på en stake ved en grunne og båten lå der og pendlet. Igjen dykket vi i 2 puljer og det ble bra med fangst av kamskjell, krabber og noen flyndrer. Den fisken som vi gjerne skulle sett har uteblitt og vi lurer på hvor de er. Vi tenker da på Breiflabb og Steinbitt. Vi kom inn mot Brønnøysund og måtte selvfølgelig titte på Torghatten, kokken hadde forberedt en sen lunsj og vi hang oss igjen på en stake ved en grunne. --------------------

----------------------- Der ble vi liggende og fikk servert nydelig flyndre i strålende vær på øvre dekk. På tur inn mot Brønnøysund tok Odd og Frank frem noe fiskeutstyr for å prøve å dorge. Det ble dårlig med fisk men vi klarte ikke lavere fart en 4,5 knop med kun 1 motor igang. Sen kveldsmat ble igjen servert på øvre dekk og nå var det kokkens kamskjell spesialitet og lakse smørbrød.

Vi fikk melding fra Terje Wesche om at filmen på NRK kan finnes på følgende måte: Gå inn på "hurtigruten.no" - kart. Flytt/panimer kartet til Rørvik og dra pilen på pc,n langs den røde rutestreken til den viser D-2 T-0, Min39 der begynner det. Ved D-2, T-0,min47 blir vi zoomet inn på flyen.

Vi skal prøve å få tak i filmsnutten og få denne lagt ut på U-tube hvor vi kan lage link.

Vi endte opp i Brønnøysund Skipper 2 skal i vannet og skipper 1 skal levere til 2 mann som allerede er i vannet.
Full fart mot droppstedet med 1 dykker Første bilde av Torghatten
Her ser vi åpningen i Torghatten Vi fortøyde båten for en lunsj / middag og det ble servert nydelig selvfanget flyndre
Her ser vi hva som ble igjen etter måltidet Frank og Odd prøver fiskelykken.
Nydelig bilde av båten ved kai i Brønnøsund Vel fremme fikk vi ankerdram og sen kveldsmat
Kaffe, Konjakk og Grethes "verdens beste" Rune fikk et kunsnerisk øyeblikk og detaljene kunne ikke vært bedre
Solen var såvidt borte om natten før den dukket opp igjen, vi nærmer oss polar sirkelen Odd og Rune tok fatt på rensing av dagens kamskjell fangst. Ca 150 kamskjell on noen flyndrer

20. Juni

Dagens ferd: Brønnøysund til Kirkøy på Vega.

Dagen begynte med enkel frokost etter at mannskapet våknet, Carlos hadde jobbet overtid så han valgte å sove på øvre dekk. Noe klager hadde kommet fra rom kamerater på støy om natten. Vi bestemte oss for å ta en arbeidsøkt på båten og få fyllt alle dykkeflaskene. Vi traff en hyggelig kar på brygga som het Stian og var medlem av den lokale dykkerklubben. Han tok jobben med å fylle 10 flasker og ikke nok med det vi fikk låne bilen hans for en tur til Torghatten mens han sto ved kompressoren. Vi hadde en fantastisk tur gjennom torghatten og det var god plass til alle gutta inni dette hølet!!!! -------------- --------------- Vi bestemte oss for å legge turen videre til Kirkøy på Vega hvor Rune hadde en tidligere arbeidskollega som heter Morten Wikan. På turen over satte vi kursen mot Ylvingen som sikkert mange husker fra tv serien som har gått. På denne turen hadde vi bestemt oss for at Skipper 3 skulle ha ansvaret for skuta for å bli kjent med farkosten. Vi kom "trygt" frem!! På overfarten fikk vi føling med natur kreftene oppe i nord og vi måtte kle oss godt og bruke ordentlig beskyttelse foran øynene. Vel i havn på Kirkøy møtte vi Morten som sto og viste oss kaiplassen som var reservert for Dreamcatcher.
Vi endte opp på Kirkøy på Vega Carlos har jobbet overtid på en lokal pub for å få penger til drivstoff. Ville ikke vekke resten av besetningen så han overnattet på øvre dekk
Du tar ikke bilde av meg før jeg har vaska meg!!!!!!!!!! Begge disse har kurs mot Lofoten! gjett hvem som kommer først???
Gutta i åpningen Her har vi HØLET
Fantastisk utsikt fra åpningen mot sydvest Hjelp vi glipper taket, takk for oss!!
Skipper 3 som Kaptein, skipper 1 som kontrollør. Noe ruskete vær. Vi er på Ylvingen for å være med på TV opptak men her finnes jo ikke noe TV team
Denne bryggen kjenner vi fra TV skjermen Fremme på Kirkøy ble det ankerdram, Morten hadde vakt på ambulanse båten og kunne bare drikke Cola

21. Juni

 

Dagen var grå og regntung med mye vind så nå har vi fått føle ordentlig på hvordan været er i dette området. Morten hadde tilbudt seg å ta oss med på omvisning på øya og vi dro først til et gammelt naust hvor de viste gammel historie og hvordan de produserte de ekslusive dun dynene av Ærfugl. Ferden videre gikk til Vega havhotel hvor mesterkokken John Aga driver sin restaurant med overnatting. Frank ville ha bilde av kokken som var avbildet men da kom sjefen selv og spurte om det ikke var bedre med orginalen!! Det ble forespurt fra resepsjonen om noen hadde greie på data og alle pekte da på Web ansvarlig som riktig person. Ganske greit å være den med mest kunnskap ombord og det var enda bedre å komme tilbake når problemet var løst!! ----------------------

Dagens ferd: Kirkøy Vega til Nesna

Totalt tilbakelagt distanse 783 nautiske mil

---------------- Vi fikk omvisning i den gamle skipperstua som ble bygd i 1893 og det var staselig innredet men viste at det det i gamle dager var kummerlig. Vi dro videre for å se på øya Søla som er veldig spessiell toppen på denne ligger på 430 meter På Vega er det utrolig mange turmuligheter og den høyeste toppen ligger på 800 meter. Vel tilbake i båten tok vi en arbeidsøkt før det ble servert lunsj med mye selvfangst. Når vi dro avgårde var det litt tøff sjø ut fra Kirkøy mot leia som hurtigbåten går mot Sandnessjøen. Når vi var kommet inn i leia fikk vi plutselig se 4 elgkuer eller kalver ute på en liten øy!!! For oss så var dette helt unaturlig men Morten hadde fortalt oss at på Ylvingen var det ca 20 til 25 dyr, Vega hadde ca 70 til 80 dyr. Dagen endte opp på Nesna og på overfarten var det behov for hvile på noe av mannskapet. Vel fremme avslutett vi dagen med Ost, Kjeks og Vin.

Vi endte opp på Nesna Utstilling for Lånan øya langt ute i havet
Vega Havhotel en perle på kysten Frank og John Aga
Godt med litt IT kunnskap ombord Morten og Per utenfor den gamle skipperstua bak hotellet.
Kjøkkenet i Skipperstua Rune begynner å lengte hjem!!!
Øya Søla var dessverre dekket av lavt skydekke sett fra Sundsvoll Fra Sundsvoll kunne man gå flere tur alternativer fra 1 til 5 timer
Herlig lunsj igjen hovedsaklig basert på egen fangst. Plutselig dukket det opp elg på en liten holme i hurtigbåt leia!!!
Carlos på hurtigladning Avslutter dagen med ost,kjeks og rødvin

22. Juni

Dagens ferd: Nesna til Tukthuset på Meløy

Dagens distanse 39 nautiske mil totalt tilbakelagt distanse fra Oslo 822 Nautiske mil

Vi var sent oppe denne dagen på grunn av skikkelig "møkkavær" det er et skikkelig tiltak for å komme igang med noen aktiviteter. Odd Ståle tok ansvar og bestemte seg for å fikse kalesjen som stadig løsnet og sto og blafret i kraftig vind. Det ble også satt igang arbeid for å få mere varme i båten noe som det var behov for når temperaturen kryper nedover. Vi fant noen feil og når vi dro avgårde fikk vi en fantastisk varme fra motoren. ------------- ------------ Helgelandskysten er et fantastisk øyrike som består av ca. 6500 øyer, holmer og skjær. Vi fikk på turen oppover se noe av den fantastiske naturen men dessverre så gikk vi glipp av mye på grunn av det dårlige været. Vi håper på bedre vær når vi snur og tar fatt på returen. Vi møtte Frøya Nordlandsbåten som var avbildet i Brønnøysund rett før vi passerte Polarsirkelen, de var kommet imponerende langt i dårlig vær og vi er usikre nå på hvem som kommer først til Bodø!! Dagen ble avsluttet med en nydelig middag tilberedt av kokken og hans medhjelper Carlos.
Vi endte opp på "tukthuset" på Meløy Odd Ståle og Odd syntes vi skulle ha noe trykkimpregnerte matrialer ombord????
Reprasjon av kalesjen var nødvendig på grunn av kraftig vind Båten ligger godt fortøyd innerst i havna til Nesna småbåtforening
Rune lagde en "enkel" lunsj hvor karbonadene til Runes mor Rosa ble hoveddelen. Fantastisk smak!!!! Vi fikk se noen topper på turen oppover men for det meste var de dekket av lavt skydekke
Vi passerte Frøya som vi møtte i Brønnøysund! imponerende at de hadde kommet så langt. Vi passerer polarsirkelen og nå vil vi ha midnattsol hele døgnet dersom været tilater det.
Kokken serverte oss sen middag igjen, nydelig Uer filet med poteter gulerøtter og vårløk. Vi koser oss med middagen etter at båten er vel fortøyd

23. Juni

 

 

Vi dro fra Tukthuset ca kl 10.00 for å levere Skipper 2 i Bodø! Det var hans andre mytteri fra båten, han skulle på sankthans feiring i Sverige og regner med å være tilbake på mandag. På vei mot Bodø passerte vi det gamle Hurtigrute fartøyet Polarstjernen. I Bodø ble det litt handling av proviant samt noen sjøkart i Lofoten som vi manglet. Når dette var gjort så ble det igjen servert en enkel lunsj av kokken. Lunsjen ble servert på papptallerkener så vi frykter at standarden er på vei ned!!! Carlos har også fått noen kommentarer på at han sover veldig mye, kanskje det er grunnen til at vi bruker mere engangs for å ikke slite han ut? Det var Sankthans aften og vi hadde blitt fortalt at i Kjerringøy pleide det å være fart denne kvelden så vi bestemte oss for å dra dit. --------------------

Dagens ferd: Tukthuset til Bodø videre til Kjerringøy

Dagens distanse 48 Nautiske mil totalt fra Oslo 870 Nautiske

---------------- På turen oppover ble været bare bedre og bedre, vi fikk se noen av de spektakulære fjellformasjonene og de gjør inntrykk. Etter det vi har fått høre er det en enda større opplevelse som venter oss i Lofoten. Vel fremme var vi den eneste gjestebåten i havna så den store St.hans festen trodde vi ikke noe på. Siden sola skinte bestemte vi oss for å dykke, Vi dro til nærmeste holme utenfor moloen og dykket igjen i 2 puljer. Fangsten ble ikke allverden men en pen breiflabb på 4,5 kg og noen få Kamskjell kommer godt med til fiskesuppa vi har planlagt på Lørdag. Til middag ble det ferske reker, røkt ørret og fersk Vega rogn med hvitvin til. Etter dagens økt tok vi en tur til det gamle handelstedet på Kjerringøy. Dette var det største handelstedet langs kysten før man kom til Bergen og det var her filmen om Benoni og Rosa ble spilt inn.

Pit stopp i Bodø Vår plass for natten Kjerringøy
Hurtigruten Polarstjernen Enkel lunsj servert på papp!!!!!!
Været blir bedre så lunsjen kan inntas på øvre dekk. Fra havna på Kjerringøy med mektige fjell i bakgrunnen
Tilbake etter dykket Rune og Per Dagens fangst Skipper1 til venstre deretter Byssegutten, Kokken og tilslutt matrosen!!
Nydelig sjømat i solnedgangen Dreamcatcher i nydelig Sankthans vær det var helt vindstille.
Nydelig bilde av rorbuene på Kjerringøy Vakker natur
Det gamle handelshuset Sjøbodene

24. Juni

 

 

Vi begynte dagen med en lett frokost før vi satte igang med dugnad på skuta. Etter flere dager i dårlig vær hadde det blitt så som så med vask og vedlikehold. Frank som er biloppretter tok ansvar for "akrylatoren" og fikk fuget kassene for fendertau. Dette ble åpnet tidligere for å få byttet begge bryterne for vinsjene. Odd og Rune satte igang med den store rengjørings økten og båten ble tømt for utstyr slik at det kunne vaskes overalt utvendig. Vi hadde avtalt tid for bunkring av drivstoff kl. 12 men dette rakk vi ikke. Halv 3 fikk vi plass og fyllte opp tankene for turen inn i Lofoten. Vi skulle også ha luft på dykkeflaskene vi hadde brukt og Polardykk hadde bare åpent til 4. Vi fikk derfor litt dårlig tid og det ble drosje opp for å fylle. Gutta kom tilbake med fulle flasker og deretter bestemte vi oss for å besøke Saltstraumen. Med all respekt for Saltstraumen ringte vi til Redningselskapet og spurte om det var noe spessielt vi måtte passe på for å gå inn og ut igjen. -----------------------

Dagens ferd: Kjerringøy til Bodø via Saltstraumen

Tilbakelagt distanse 38 Nautiske mil Totalt tilbakelagt fra Oslo 908

--------------------- Vi fikk beskjed om at det med en båt med så mye krefter skal det ikke være noe problem. Vi dro inn i strømmen og på vei inn fikk vi god føling med hvordan strømmen kan herje. Båten ble tatt av strømmen og skipper 3 som sto ved spakene fikk beskjed om å gi mere gass.Vel innenfor bestemte vi oss for å prøve fiskelykken og Frank og Rune satte igang. Vi drev for langt unna og gikk tilbake så vi havnet midt i strømmen. Her satte vi båten i fri og den ble bare liggende og rotere i strømmen. Når vi skulle tilbake lurte vi på om vi skulle tatt strømmen i plan!!! Skipper 1 tok spakene og vi la båten i 24 knop innenfra og feide gjennom strømmen, vi kunne merke at båten ble tatt men strømmen måtte gi tapt for 1600 hester som ville motsatt vei. Det var en heftig båttur som vi ikke kommer til å glemme! Vi vurderer å ta den påny når vi skal returnere og da vil vi ha noen på land som kan filme og ta bilder. Vi dro tilbake til Bodø og siden det var fredag kveld fikk kokken og Carlos fri så det ble et besøk til Peppes Pizza.

Vi la oss i Bodø i påvente av Scott som skulle komme neste dag Frank er i gang med silikon pistolen og fuger.
Gutta er igang med stor rengjøring Web ansvarlig satte igang oppdatering av hjemmesider
Her ser vi brua over Saltstraumen, alt ser rolig ut!! Med brua over oss for vi se hvordan fosser inn i fjorden mot Fauske.
Det var strømmer overalt og båten ble tatt kraftig tak i Inne i strømmen blir båten liggende i ro og strømmen roterer båten frem og tilbake
Yes! Kokken har vunnet penger på en automat og vi kan gå og spise pizza Båten sett fra baren på toppen av Radisson hotellet, en liten GT etter middagen.

25. Juni

 

Vi skulle ta imot Scott som nytt mannskap for 1 uke og han skulle lande i Bodø litt over 1. Vi hadde flere oppgaver som skulle gjøres men vi bestemte oss for å ta en tur på flymuseet i Bodø når vi først var her. Det var en artig tur og det er mye spennende å se fra luftfartens begynnelse. Det mest kjente flyet fra krigen var vel Spitfire som var en meget viktig faktor når det gjaldt å få avslutett krigen. Våpnene på F5 freedom fighter var også imponerende og hadde en imponerende skuddhastighet. På den sivile delen var vel flyet til BRAATHEN SAFE det som var mest interresant ihvertfall for skipper1. Et besøk til dette museet kan anbefales til alle som skulle våre så uheldige å måtte slå ihjel noen timer i Bodø. Vi dro tilbake til båten og Frank og Rune dro for å handle proviant, Odd og Per dro til båten for å gjøre klar varmeren. Det var noe vasking av kalesje og båtskrog som måtte foretas, et resultat av litt søling når vi bunkret drivstoff. Scott kom litt før kl 14 og han ble innstallert i styrbord lugar og fikk Odd som samboer -----------------------

Dagens ferd: Bodø til Kabelvåg.

Tilbakelagt distanse 51 Nautiske mil Totalt tilbakelagt fra Oslo 959

------------------ Han fikk deretter utdelt den blå T-skjorta og hettegenseren som har blitt vår faste uniform på turen. Før vi dro fra Bodø ble det servert en enkel tunfisk salat og det ble snakket endel om at vi måtte legge om kostholdet. Frank hadde fått noen kommentarer fra modern som kokken umiddelbart tok tak i. Etter dette så vi har sett endel endringer i serveringen. Vi bestemte oss for å dra til Kabelvåg hvor det skulle være fest etter avslutett Vestfjord seilas og denne turen tok ca. 3 timer. Vel fremme fikk vi se at havna var full av seilbåter og vi var spente på om det var plass. Skipper3 som hadde ført båten fra Bodø ville ikke ta på seg ansvaret så skipper1 tok over for å komme innover. Med litt millimeter manøvrering så fikk vi lirket Dreamcatcher langt inn i havna. Det ble igjen en sen middag og det ble servert Fiskesuppe hovedsaklig av selvfangst med hvitvin til. Etter dette ble det en tur på puben for å treffe lokalbefolkningen samt å høre på live musikk. Klokka ble nesten 4 om morgenen før det var ro i båten.

Vi endte opp i Kabelvåg Her skal vi inn på fly museet
Spitfire jagerfly noe for oss gutta?? Heftig våpen føring, en på hver side
Her trives jeg Flatt hav er det ikke ofte man opplever på vei over vestfjorden
Havet, Døden og kjærligheten har de nok opplevd mye av i Lofoten Her var det jammen mye båter, tro om det er plass til en liten båt uten sånn rar pinne som peker mot himmelen?
Her har vi kommet oss godt inn mot gjestebrygga og puben Fine gamle Nordlandsbåter hadde fått reservert plass innerst i havna.

26. Juni

 

 

Vi dro ut fra Kabelvåg etter å ha vært på besøk i Lofoten katedralen og et besøk dit er absolutt å anbefale. et siste bilde fra puben i Kabelvåg måtte vi ha og det var ikke mange båter igjen med disse rare pinnene som peker oppover!! Vi hadde bestemt oss for å gå nedover mot Lofotodden og på turen ble det knipset utrolig mange bilder av de imponerende fjellene i Lofoten. Det er dessverre ikke mulig å få lagt ut alle bildene som vi tar fordi alt må redigeres før de kan legges ut. Vi dro innom Henningsvær og stoppet for å ta en liten lunsj. Der ble det servert fiskesuppe fra kvelden før ispedd litt nye "godsaker" fra kokken. På turen nedover ble flere av mannskapet tatt av den nye sykdommen ombord "sovesyken"--------------------

Dagens ferd: Kabelvåg til Reine

Tilbakelagt distanse 35 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 994 NM

 

---------------- For mannskap som nylig har mønstret på er det særdeles hardt med så mye frisk luft!!! Vi kommer inn til Reine og der møter det oss en merkelig lukt. "tørrfisk" og som de sier langs kysten "her lukter det penger" Før ankomst Reine forsvant kokken ned i byssa og begynte påny å forberede en sen middag. Vel fortøyd ble det servert Svinestek med surkål, poteter, en god "feit" saus og tyttebær syltetøy. Det var et fornøyd mannskap som etter dette veltet seg i land for å prøve å få noen aktiviteter som kunne medføre litt vekttap. Vi hadde bestemt oss for å leie sykler neste dag og det ble derfor en relativt tidlig kveld på de fleste. Det var kun Web ansvarlig som var oppe til 01.00 for å få oppdatert hjemmesidene.

Vi endte opp på Reine Her er puben som vi hadde det moro på
No comments!! No comments!!
Disse farkostene trodde vi vi hadde stengt inne i Kabelvåg men vi fant dem igjen i Henningsvær Scott har hatt et utrolig hardt første døgn ombord og det var greit å få slappe av litt på ferden.
Det var ganske surt på flyen når vi la båten i plan for å rekke middagen. Inn til Reine hang tørrfisken på rekke og rad og luktet deretter
Nydelig middag igjen, steika hadde stått i ovnen i 4 timer under overfarten. Dreamcatcher må også vile litt så vi har bestemt oss for 2 døgns landligge.

27. Juni Samme posisjon som dagen før
Vi våknet til en strålende dag med skyfri himmel og fant ut at nå måtte vi se Lofoten!! Vi dro opp på "trimbygget" som lå rett ved siden av oss og leide sykler. Vi fikk anbefalt å dra utover mot Å som er det punktet lengst ute i Lofoten du kan komme med bil. Etter kort tids sykling var det noen som ville ned til sjøen og der traff vi noen naturister som var ute og solte seg. Det ble bading i Vestfjorden men oppholdet i sjøen ble relativt kort. Vi dro ut på moloen ved Moskenes hvor vi fikk se mengder av tørrfisk, dessverre ble det punktering på Rune men med god service fra utleier var sykkelen reparert etter 10 minutter. Vi dro videre ut til Å hvor det var en skog av utenlandske turister, vi dro ut ytterst på odden før vi syklet ned ved kafeen for å kjøpe kanelboller og kaffe som vi var blitt anbefalt. Boller fikk vi ikke fordi de var utsolgt!! Rune, Odd og Scott dro på museumsbesøk mens Frank og jeg dro til Maren Anna for å få kaker og kaffe. -------- ----------- Et stort stykke gulrot kake og 2 kopper kaffe gjorde susen og vi slappet av i solen mens vi ventet på resten av gjengen. Vel tilbake på båten bestemte Scott og Frank seg for å dykke, de kom tilbake med 6 flyndrer. Vi bestemte oss for å se midnattsolen når vi hadde sånt fantastisk vær. Rune og jeg bestemte oss for å dra og handle så vi kunne ha ost, kjeks og rødvin på Bunes "beach" Vi dro avgårde i 2 puljer med "TT-Dreamcatcher" for å komme inn i fjorden. Gutta fyllte opp alle sekkene og den første pulja dro avgårde ca. 22.00 for å forberede en plass vi kunne være. Når hele laget var vel fremme satte Carlos igang med å servere GT med isbiter og sitron til alle mann. Carlos dro deretter ut i sanddynene på jakt etter gjester til vårt "litt" spessielle selskap. Han fant noen gjester fra Frankrike som hadde forvillet seg til samme stranden og de ble litt overrasket over invitasjonen. Vi hadde en fantastisk midnattsol og dette ble en natt vi aldri kommer til å glemme!!!!!!! Vi var "trygt" tilbake i båten kl. 03.30 for den siste GT og det ble stille i båten ca. 04.00. GOD NATT!!!!!
Vi var fortsatt på Reine Smeden på Reine var et interresant besøk
Se på dette og Nyt det! gutta på tur er ute for å forbrenne noen av de oppsparte kaloriene!! Viste ikke at hvalrosser kunne bli skylt så langt opp på land!!
Livet er herlig dere? håper det ikke kommer en spekkhogger!! Trenger vel ikke å si så mye om denne dagen eller?
Tilbake etter turen ser vi utover Reine, helt fantastisk eller?? Skrik 1 eller 2? og vi som trodde at Scott var så stor i "kjeften"
Moloen på Moskenes var fyllt med tørrfisk og det lukter deretter 1 stor gulrotkake var nok til å sette oss helt ut! godt å få slappe av litt.
Vi dro ut på ekspedisjon for å se midnattsola og det var mye som måtte tilrettelegges Frank har montert sin bardisk og har lagd GT til alle mann
Carlos er ute i sand dynene for å finne gjester til oste partyet vårt Der kommer det noen! tro om jeg kan få dratt dem inn her? Hvilket kjønn er det foresten, hadde vært greit med noen damer her!!!!!
Her er sola så langt nede som den kom, etter dette går det bare oppover Kokken og Carlos har forberedt et nydelig måltid på Bunes beach
Vi fikk 3 franske damer som gjester til vårt fantastiske måltid, tror de var litt overrasket over å finne et party på et så øde sted.. Her forsvinner sola og gutta er særdeles forøyde med dagen som har blitt avsluttet på en fantastisk måte.

28. Juni Samme posisjon som dagen før.
Det tok lang tid før det ble liv i båten etter vår nattlige ekspedisjon for å se midnattsola dette hadde tatt på. Fra en strålende dag med vindstille og skyfritt ble det en regntung dag og det er på en måte fasinerende å se hvor fort været skifter. Det ble en dag med lite aktivitet utover noe rengjøring inni båten og noe vedlijkehold som Scott, Odd og jeg tok oss av. Rune fikk telefon fra Cecilie som jobber hos en konkurent av Rune! den bransjen er noe spesiell. Cecilie og 3 venniner hadde kommet over med ferge fra Bodø til Moskenes og skulle ligge i rorbu i Reine til neste dag. De hadde bestillt bord på restauranten men vi syntes det var greit å invitere til middag ombord så lenge indretjenesten klarte å håndtere så mange. Middagen måtte serveres i 2 runder da det var manko på stekemulighter for så mange flyndrer på en gang. Maten smakte igjen fortreffelig og gjestene satte stor pris på kokkens ferdigheter. Carlos var som vanlig innleid for å underholde og han er like morsom hver gang.
Vi ligger fortsatt på Reine Scott hadde med deler for å bli kvitt knirkelyd i lukene til maskin og lasterom og satte igang i det dårlige været.
Cecilie med 3 veninner kom innom på kaffe Kokken tilbereder selvfanget flyndre som skal serveres til middag
Middagsgjestene er kommet Kokken har ikke noe problem med å servere 10 personer
Maten måtte serveres i 2 runder da det skortet på stekemulihetene for fisken Flyndre fanget på dykkene våre ble servert med poteter og revet gulerot
Scott og Per har fått låne hodeplagg for ikke å fryse Carlos spratt plutselig frem og tok opp bestillinger, det blir alltid show med det kostymet
Tilgangen til Tonic er litt mer begrenset så langt Nord og Carlos er litt bekymret Ikke rart at det blir latter med en slik kelner, litt bekymret for 1 uke landligge i Svolvær

29. Juni

Dagen ferd: Reine til Nusfjord via Lofotodden.

Tilbakelagt distanse 33 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1027 NM

Vi dro endelig videre etter fler dagers landligge i Reine, vi ville ut til Lofotodden og besøke en grotte som Rune hadde besøkt for mange år siden. Vi ville inn i grotta og høre på musikk og ta oss en øl. På vei utover prøvde vi fiskelykken og nå begynte gutta å dra mye fisk, alt smått gikk uti igjen og vi satt igjen med 5 pene torsk. Vi tok turen ut til lagunen ved Lofotodden og der serverte Rune et av sine enkle ostesmørbrød. Vi gikk på en smell der!! traff et reisefølge med guide --------------- --------------- som fortalte oss at det var strengt forbudt å gå inn i grotta uten autorisert guide!! Vi måtte da bite i det sure eple og innse at vår plan med mere show og moro gikk i vasken. Litt slukøret gikk vi inn med guide og våre sekker og lykter ble liggende igjen utenfor. Vel tilbake i båten la vi kursen mot Nusfjord som vi måtte innom. Vi var fremme veldig sent og det ble middag først godt over midnatt.
Vi endte opp i Nusfjord Frank og Odd dro på topptur før vi reiste og her ser de ned på båten som ligger i havna
Denne meldinga som sto i avisen mente alle at vi måtte ha med, mobil sendt på rep med følgende tekst skrevet av kunden "Som min kone - ingen reaksjon ved berøring" Nå har vi fått fiskelykke, mye småsei men også noe stor torsk tok vi vare på, resten gikk ut igjen
Her har vi Lofotodden hvor vi gikk inn for en sen lunsj Artig fjelltopp med en liten forbindelse inn til fastland 156 meter høy
Dreamcatcher kunne dessverre ikke være med på vår utflukt og ble liggende på svai ute i bukta. Skipperne likte ikke å forlate skuta i så lang tid uten tilsyn så vi ville tilbake så fort som mulig
Bilde tatt inne i Kollhellaren og vi kan se en føreren av ribben ved inngangen Greit å få sett tegningene men vi var ikke veldig imponert, litt skeptisk til at de er så gamle
Her står vi i åpningen ved grotta og vi kan bare skimte båten i det fjerne. Godt vi skal returnere igjen Dreamcatcher på svai med mektige fjellformasjoner i bakgrunnen

30. Juni

Dagens ferd: Nusfjord til Henningsvær

Tilbakelagt distanse 21 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1048 Nm

Vi gikk en tur i Nusfjord som er et av de eldste og best bevarte fiskevær i Norge. En rundtur her var relativt fort gjort da dette er et lite fiskevær. Det hang også her alt av fisk som det lukter av men det var ikke den store aktiviteten ut fra denne havna lenger. Vi skulle videre mot Henningsvær og det skulle dykkes på veien. ---------------- -------------- Vår første skade underveis skjedde når dykkerutstyr skulle hentes frem og vi hadde ingen skipslege ombord! Skipper 1 fikk et kutt over nesa og da ble det bare 2 dykkere i vannet denne dagen. Vi gikk deretter inn til Henningsvær og fikk en fin plass i gjestehavna. Vi avslutett dagen med middag på lokal fiskerestaurant med en meget dekorativ dessert som avbildet.
Vi havnet i Henningsvær Nusfjord brygge
Nydelig bilde fra Nusfjord mot havet i sør Vet ikke hva som tar seg best utog man bør velge men skulle jeg velge hadde jeg tatt den nedre delen
Fy søren for en lukt! og det er mye av det på denne delen av kysten Ørnulf tar av når vi kommer for nærme
Vi har aktiviteter i sjøen også, her finner vi ingrediensene til fiskesuppa Det tar på å være 4 uker på tur med Dreamcatcher!!
1 uke også forresten Fjellene bak Henningsvær med presten til venstre
Ikke kødd med meg!!! Kokkens kunsteriske utfoldelse med desserten.

1. Juli

Dagens ferd: Henningsvær til Svolvær

Tilbakelagt distanse 21 Nautiske mil Totalt fra Oslo 1069 Nm

Vi dro nut fra Henningsvær med Svolvær som mål for turen. Vi tok en tur innom Svinøya rorbuer for inspeksjon av leilighetene og snakke med personalet. Vi dro deretter ut til Skrova for å dykke. Vi har blitt fortalt at Skrova er den kommunen i Norge med flest "millionærer" i forhold til folketall. Det ble dykket i 2 puljer og Runa og Frank var først uti. 15 min. senere gikk Scott og Odd i vannet og dette passet godt med tanke på å få dykkerne raskt opp av vannet etter dykket. Det ble en steinbit på Frank og en breiflabb på Rune. Vi dro deretter inn til Statoil hvor de har marina med service brygge hvor vi kunne --------

---------- gjøre en full shine på hele båten. Når båten var rengjort måtte dagens fangst renses og dette var en grei jobb etter mye fangst i løpet av de 4 ukene vi har hatt. Etter rengjøring og filetering dro vi til gjestehavna og fikk oss en plass for natta. Kokken serverte ferske reker og dampede blåskjell noe som igjen smakte fantastisk.

Web ansvarlig har bestemt at for kommende uke vil våre hjemmesider bli lagt ned. Vi vil gi en oppsummering av uke 27 når alle har forlatt Svinøya rorbuer.

Endelig landkjenning i Svolvær etter 4 uker til sjøs! Scott og Odd er klare for dykk på Skrova
Dagens fangst Kokken til høyre og Carlos til venstre !!! Full shine av båten etter 4 ukers tur og det var nødvendig.
Skroget på begge sider ble også vasket Kokken og Carlos med dagens fangst før sløying og filetering
Ferske reker og blåskjell etter utført shine av båten. Til kai i Svolværs gjestehavn
Her ser vi rorbuene vi skal inn i dagen etter når resten av klubben og familie kommer. Det var flere staslige fartøyer til kai i Svolvær.

2. Juli  
Web ansvarlig har tatt ferie frem til søndag 10 Juli hvor vi begynner på en 3 ukers retur til Oslo  
   
   
   

3. Juli  
Ferie  
   
   
   

4. Juli  
Ferie  
   
   
   

5. Juli  
Ferie  
   
   
   

6. Juli  
Ferie  
   
   
   

7. Juli  
Ferie  
   
   
   

8. Juli  
Ferie  
   
   
   

9. Juli  
Ferie  
   
   
   

10. Juli Uke 27 med Sjøløwen dykkerklubb i Svolvær
Her kommer en liten oppsummering av uke 27 som var helt utrolig værmessig. Vi kan ikke si noe annet enn at de 2 ukene Dreamcatcher har vært i Lofoten så har værgudene vært med oss!! Skulle nesten tro at de ønsket å få plass på resten av turen vår!!!! Vi var totalt 32 deltagere med stort og smått som har opplevd Lofoten på sitt beste. Vi har hatt en aktiv dykkeruke med mange flotte opplevelser og god fangst i hovedsak steinbitt og breiflabb. Alle har fått med seg bilturer utover i Lofoten med mange interresante besøk, midnattsol og flotte naturopplevelser. Det ble fjellturer, fisketurer og Rib safari med havørn og tur til Trollfjorden. På lørdag 2 juli ble det servert fiskesuppe med hovedsaklig selvfangst. Dette var fangst fra mannskapet ombord i båten uka før. ------------- ------------- Den store dykke opplevelsen denne uken fikk Rune, Markus, Vidar og undertegnede. Kjell (obersten) fra Melbu kom ned til Svolvær og ble med oss som guide på strømdykk i Raftsundet! Dette er vel noe av det beste vi har opplevd dykkermessig noengang. Å ligge i strømmen med ca.5 knops fart er ganske spessiellt,Alt det vi hadde vært på jakt etter tidligere for vi forbi og vi hadde ikke tid til å fange noenting! Rune kom i stor fart og "kræsja med en stor torsk! Et Tyson slag løste problemet og en litt yr torsk for videre. Vi hadde selvfølgelig felles middag ute på restaurant og valget falt på restaurant "Kjøkkenet" som var et veldig trivelig sted. Det var tungt for undertegnede å måtte ta farvel med familien og spessiellt den lille prinsessa som var høydepunktet. "se bilde nedefor"
Vi ligger i Svolvær fra 1 til 11 Juli Fiskesuppe ble servert til alle deltagere som kom. Rampelaget sett fra nord.
Resten av rampelaget sett fra syd med rorbuene våre i bakgrunn Damene i Svolvær har brukt mange timer på å skue utover havet etter mannfolka
Livet er hærlig når værgudene er med oss Stor sløyeren fra Ellingsøya fikk jobben
Marielle har funnet leketøyet sitt inn på viking museet på Borg Frank og Karita tar seg godt ut i sjefsstolen
Marielle ville også prøve men det var ikke like enkelt å få hjelmer på plass Første gruppe av bilturister måtte ut på stranda, noen måtte selvfølgelig bade.
På vei inn i Trollfjorden med nydelig vær, Marielle trives godt ombord i Dreamcatcher Inne i Trollfjorden ble vi liggende å drive og det var servering av kaffe og skolebrød til alle.
Onsdag kveld var det felles middag på restaurant Kjøkkenet. Odd Ståle, Karin og familien Braathen samlet på et bord.
Christin og Ida med deler av familien Jahr Resten av Jahr familien og Tor og Margrethe. Tilsammen hadde vi nesten alle bordene på restauranten! det ble nesten lukket selskap.
Hei! er ikke jeg kul med farfar sine solbriller? Den andre var så stor før vi mista den! "skitt fiske"
Fillern "såpe i øya" Det løser vi enkelt
Midnattsola er helt fantastisk og i løpet av uka har det blitt mange bilder av den. Det har vært mange tragiske ulykker i forbindelse med fiske og sjøfart i dette området.
Karin, Grete og Frank utenfor fyret i Laukvika, her er det åpne havet rett ut. 2 som trives i byssa på Dreamcatcher

11. Juli

Dagens ferd: Svolvær til Henningsvær via Raftsundet og Hadselfjorden.

Tilbakelagt distanse 55 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1210 Nm

Vi forlot Svolvær mandag morgen og bestemte oss for å foreta et nytt dykk i Raftsundet slik at Frank og Odd Ståle kunne få oppleve et fantastisk dykk. På turen oppover dro vi innom Trollfjorden så Frank også skulle få oppleve denne. Vi kom fram til Raftsundet og la Dreamcatcher på en gammel fergekai før vi sendte første pulje ut. Siden Rune og jeg hadde vært der før ble vi på en måte guide for hver vår pulje. Rune og Odd Ståle dro ut først og vi hadde avtalt 1 dykk på hver pulje slik at vi kunne klare oss med kun 2 dykkerflasker. 1 dykk i denne strømmen tar ca 13 minutter og det er vanlig å gjøre turen 2 ganger. ---- ------ Frank var båtmann for dykkerne og jeg var stand by på Dreamcatcher. Jeg fulgte dykkerne med kikkert og jeg skjønte fort at det ble 2 turer på alle mann. Det var en ny stor opplevelse for alle og vi var enige om at dette er noe av det råeste man kan oppleve som dykker. Vi dro videre oppover gjennom Raftsundet og kom ut mot Vesterålen. Deretter dro vi forbi Melbu og ut Hadselfjorden. Vi begynte å få lite drivstoff og dermed dro vi ned Gimsøystraumen og la oss til i Henningsvær hvor Bunker oil hadde tankanlegg og overnatett der.
Vi havnet igjen i Henningsvær På vei mot Raftsundet måtte vi innom noen sandstrender
Her kunne vi godt lagt oss inn med palmen vår og lagd litt god stemning Ørn fikk vi også se på vei nordover, Ørnulf kan skimtes på berget
Odd Ståle og Rune drar ut som første pulje Her er de på vei opp strømmen og til venstre kan man skimte fyret hvor strømmen er sterkest
Rune liker å lage kaos rundt båten ved å mate måkene med tørt brød Takk for maten!!!

12. Juli

Dagens ferd: Henningsvær til Røst

Tilbakelagt distanse 65 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1275 Nm

Vi dro tidlig ut fra Henningsvær og når vi skulle bunkre fikk vi beskjed om at Bunker oil hadde lagt ned sitt anlegg i Henningsvær. Vi måtte derfor dra videre til Balstad som var nærmeste anlegg. Vi ville ikke gå med stor fart da vi hadde lite drivstoff igjen. I Balstad fylte vi tankene igjen og satte deretter kursen mot Reine hvor vi skulle fylle dykkerflaskene. Vi ble liggende i Reine i ca 2 timer for å få fyllt 4 flasker og når dette var gjort skulle vi forlate fastlandet i Lofoten for denne gang. --------- --------- Fra Reine til Røst var det ca 30 Nautiske og vi gjorde unna turen på ca 2 timer. Sjøen var grei og vi fikk den inn fra styrbord men bølgehøyden var 1 til 1,5 meter. Vi kom inn til Røst og ble overasket over størrelsen på øya. Vi la oss til på brygga til Røst bryggehotell og bestemte oss for å ta middag der. Der ble det fiskemiddag med kokt kveite og stekt hyse med hjemmelaget karamellpudding til dessert. Deretter ble det en tur på den lokale puben hvor det var gitarspill. Puben stengte kl. halv 1 så det ble tidlig kveld på alle.
Vi endte opp på Røst ytterst i Lofoten På vei ned mot Lofotodden før vi setter kursen mot Røst
Vi forlater fastlandet i Lofoten og har en 2 timers tur over til Røst Her passerer vi Værøy
Her er det ikke lenger mulig å leie rorbu, dette har blitt Røst sitt svar på Blitz huset Vi spiste middag på Røst bryggehotell og det måtte bli fiskemiddag på alle mann.
Frank har funnet roen på den lokale puben Gutta har blitt litt runde i kjakene og har lovt å kontakte Grete Rohde når de er hjemme igjen

13. Juli

Dagens ferd: Røst til Selsøyvik

Tilbakelagt distanse 60 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1335 Nm

Vi våknet til fint vær sett med de lokales øyne, vi synes været var vel tøft til å si at det er bra!!! Vi hadde fått anbefalt noen dykkerplasser som vi var nødt til å prøve. Dykket var veldig bra med relativ god sikt med tanke på årstiden! Fangsten var dårlig og det var litt merkelig med tanke på at vi var på kremplassen for fiske. Vi måtte selvfølgelig på en spasertur. En tur til den eneste butikken på øya var nødvendig for noen forsyninger. ------------------------- --------------------- På tur tilbake etter shopping passerte vi brannstasjonen på Røst og for å være helt ærlig så kunne vi tenkt oss å være et annet sted hvis uhellet skulle være ute. Vi visste at turen sørover ville bli tøff på grunn av sjøen og hadde planlagt å ende på Træna. Når vi kom ut endte vi opp med borti 4 meter bølger men heldigvis ikke så krappe. Vi gikk med ca. 20 knop og fikk en tøff overfart som tok ca 4 timer. Vi måtte legge om kursen så Træna fikk vi ikke besøkt.
Vi endte dagens ferd på Selsøyvik Her er fergeleiet på Røst
Les disse ord og forestikll dere hva vi har opplevd Et spennende prosjekt på Røst som vi vurderte å putte noen penger inn i. Dagen etter fant vi ut at det var skivebom!!
Dette tror jeg blir kjempekult!! håper jeg er tung nok. Kommer du ombord her så er du god, skulle kanskje ikke tatt på alt utstyret!!!
Endelig kom de avgårde og jaggu fikk de ikke båten i plan etterhvert Vi fant brannstasjonen!! greit å vite om dersom vi trenger rask hjelp. Vet ikke helt hvordan vi får kontakt?
Rundt denne lykta dykka alle i 2 puljer, fint dykk men lite fangst!! Fremme i Selsøyvik ble det middag ved midnatt og det ble servert Taco

14. Juli

Dagens ferd: Selsøyvik til Tjøtta

Tilbakelagt distanse 50 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1385 Nm

Vi våknet til en grå og regntung morgen og etter at frokosten var unnagjort tok vi en tur på land. Turen vår ble kort og vi gikk inn på butikken for å handle. Handelshuset på Selsøyvik ble fredet i 1942 og her inne er det hus som stammer fra 1700 tallet. Vi tok oss kaffe og wienerbrød på kafeen før vi begynte turen videre. Vi bestemte oss for å besøke Lovund som er kjent for sin Lundefugl koloni. Utkikksplassen for fuglene lå bare 1,5 kilometer fra havna og vi tok turen dit. -------------- --------------- Vi dro deretter mot dagens mål og nå ble været bare bedre og bedre. Vi fikk nå se Helgelandskysten slik vi hadde håpet på vei nordover og det er også her flotte fjellformasjoner selv om de ikke kan måle seg med det som finnes i Lofoten. Vi fikk etterhvert flatt hav og det er en utrolig opplevelse når man kan se fjellene bli gjenspeilet i sjøen. Rune tok et fantastisk bilde av de 7 søstre som dere kan se nedenfor. Når vi hadde lagt til på Tjøtta fikk vi igjen se månen kom litt opp.
Vi endte opp på Tjøtta rett sør for Sandnessjøen Vi er på kafe med kaker, kaffe og Frank og Per spilte
Rune har nok stått opp litt for tidlig idag Nå har vi vært på det vernede handelstedet
Her ser vi Lovund i det fjerne Folk på Lovund var flinke til å pynte rundt husene sine, Gjett hvem trollet er!!
Her ser vi de 7 søstre i det fjerne Flott bilde når det begynner å stilne av
Her ser vi de 7 søstre hvor sjøen ligger flat og vi ser speilbilde av dem i vannet En fantastisk dag går mot slutten og vi må gi på for den sene middagen er snart klar fra byssa
Solnedgangen fikk vi ikke se men fantastisk allikevel Vi hilser på månen igjen og blir påmint om at vi er på vei sørover igjen

15. Juli

Dagens ferd: Tjøtta til Brønnøysund

Tilbakelagt distanse 17 Nautiske mil Totalt tilbakelagt fra Oslo 1402 Nm

I dag skulle det komme ombord nytt mannskap i Brønnøysund og da måtte båten shines opp. Det passet bra å få gjort dette før vi forlot Tjøtta så utvendig vask tok Odd Ståle og Rune seg av mens Frank og Per tok det innvendige samt noe små rearasjoner. På turen ned til Brønnøysund fikk vi sol og medvind så vi la båten i ca. 8-9 knop og da ble det vindstille oppe. Vi fikk høre at det var musikkfestival i byen og dermed var gjestehavna full, vi kontaktet havnevesenet og fikk tildelt plass så det var ikke noe problem. . ----------------- ---------------- Vel fremme og lagt til så fikk vi ånden over oss igjen og satte igang med polering etter at båten var blitt vasket. Tor og Odd kom til båten litt over 7 og da hadde kokken laget lasagne som ble servert med 2 flasker Amarone til. Etter middagen tok vi en tur ut for å sjekke konsert lokalene og ble om det var mulig å få med seg Mannfred Man som skulle spille. Det var utsolgt for billetter så vi måtte bare returnere til sentrum hvor vi ihvertfall fikk en øl på en av pubene i byen.
Vi endte opp i Brønnøysund Odd Ståle har vasket bak på båten og nå må det tørkes
Baderommene må også rengjøres av og til ikke den mest populære jobben men Frank tok ansvar Det er alltid noe som må repareres, her har en av lysbryterne tatt kvelden.
Etter utført vask var det herlig med et par timer i sola. Medvind og fart som gjorde det vindstille. Siden båten var nyvasket tok vi en poleringsøkt mens vi ventet på det nye mannskapet
Odd har fått anbefalt å drikke Amarone vin Tor er ombord og sasmmen med Odd har de fått orden på lugaren sin

16. Juli

Dagens ferd: Brønnøysund til Rørvik

Tilbakelagt distanse 37 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1439 Nm

Vi dro ut fra Brønnøysund og skulle ned til Kvaløya for å dykke på samme plass som når vi dro oppover. Hadde fått mange kamskjell der og ville prøve videre fra der vi avslutett. Det ble bare 3 dykkere i vannet men fangsten ble bra med nesten 100 kamskjell. Etter dykket ble vi liggende for å fiske og med havblikk så var dette utrolig bra. Vi endte opp med noen pene makrell og 3 torsk. Den siste som Frank tok var på størrelse med den som kokken hadde spurt etter, for å kunne putte i ovnen med folie og div godsaker. Dessverre så fikk Frank også en Tosk på kroken og da var det bare å sette igang med avbiteren. Kroken måtte ut så det var bare å fullføre slik at mothaken kom seg ut. Denne operasjonen tok Frank seg av selv og jeg fikk lov å bruke avbiteren. ------------- ----------- Frank fikk deretter gode råd fra Grethe som jobber med slike tosker. I mangel av godt rensevann fikk vi beskjed om å bruke sprit. Det var med nød vi kunne innvilge 1 kork med vodka til å få utført renselses prosessen på Frank. Når lunsjen skulle serveres så hadde Rune noen akrobatiske øvelser ned fra flyen og resulatet medførte noen ekstra vaskeøvelser. Olivenolje er fortsatt på dekk og vi trenger en teakrens på dekk og trappetrinn. Ny plan for lunsj servering ordnet kokken kjapt og mat fikk alle mann. Frank var særdeles fornøyd når han kom ut av lugaren etter avslutett helsesjekk og vi trodde han hadde hatt en samtale med sin tvillingbror Arne fra "gutta på tur" Det ble tidlig kveld denne dagen og alle så frem til et nytt strømdykk dagen etter som vi hadde fått anbefalt.
Vi endte opp i Rørvik Vi passerte Torghatten påny nedover, igjen i fint vær
Havørn har vi sett mye av Her satt Ørnulf seg på utstilling for oss på toppen av varden
Det ble servert kaffe og ostekake på vei ned til neste dykkeplass Frank har fått en stor torsk og en "TOSK" på 100+ på krokene
Frank måtte leke kirurg for å slippe fangsten fri igjen, ikke alle orket å se på!! Rune har vært litt uheldig med salatbollen, ikke noe sjakktrekk med sokker på glatte trappetrinn
Lunsj fikk vi uansett men dog litt forsinket på grunn av ekstra vaskejobb Gjett hvem jeg har snakket med? kan det være bror min fra "gutta på tur"

17. Juli

Dagens ferd: Rørvik til Bessaker

Tilbakelagt distanse 43 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1482 Nm

Vi dro rett over fjorden fra Rørvik for å prøve strømdykket som var blitt anbefalt. Etter dykket mente alle at dette var vel heftig men at første dykk i ny strøm bør foretas med guide. Etter dykket dro vi videre nedover og etter å ha sjekket muligheten for å fylle flasker endte vi opp på Bessaker som nå har kompressor på brygga. Når vi hadde lagt til fikk vi kontakt med alle i nabo båtene og etterhvert så ble det meget festlig på brygga. ------------ ----------- Vi fikk vite at det skulle være "Skalkfest" for alle de frivillige som hadde deltatt på fiskefestivalen som nettopp var avslutett. Vi fikk en hel kasse med ferske reker ned på brygga så middagen ble inntatt der sammen med våre nye båt naboer. Vi ble invitert over på Pøbben for å delta på laget og der borte var alt gratis!! Etter besøket dro vi tilbake til båten hvor kvelden ble avslutett.
Vi endte opp på Bessaker Her ligger vi for anker ved strømmen øst av Rørvik
Her kommer en av gruppene tilbake etter strømdykket Et trivelig lag hvor vi fikk en hel kasse med ferske reker ned på brygga
Det hyggelige selskapet fra trøndelag vinker farvel etter felles middag på brygga Alle friville fra Bessaker dagene er på skalk fest.
Carlos har stor suksess hos damene med sitt kostyme. Odd Arne, Jan Tore og Ingjarl har fått på seg ny hodepryd og synes å trives med det
Nydelig avslutning på nok en fin dag Vi ble invitert bort på "Pøbb Bacalao" for å delta på skalk festen

18. Juli

Dagen ferd: Bessaker til Melandsjø

Tilbakelagt distanse 61 Nautiske mil totalt tilbakelagt bfra Oslo 1539 Nm

Vi dro fra Bessaker og satte kursen for Halten som er et gammelt fikevær ca 20 nautiske vest for Bessaker. Dette var en trivelig plass og når vi fikk se vannkvaliteten fikk vi all lyst på dykk igjen. Vi hadde bestillt dagens på en liten restaurant som drives av gjestene der ute. Vi fikk servert småsei makrell som var grillet. Dette var fangsten som ungdommen på øya hadde vært ute og fisket tidligere på dagen. Etter å ha spist sen lunsj igjen så dro vi ut for å dykke. Vi ble enige om at vi skulle gå sammen 4 dykkere og ta det pent og kontrollert. Vi ble kjørt ut av Frank i 2 puljer og Tor hadde tatt med undervannskamera for å se om vi fikk noen fine bilder.Vel nede begynte vi ågå utover mot dypere vann og vi ble stoppet av Odd Ståle som pekte. ---------------- ------------- , foran oss lå det en stor kveite og denne måtte vi ha tak i. Både Odd Ståle og Per hadde spyd som vi synes var for små så vi fikk vinket Rune over som hadde et kraftig spyd. Kveita måtte gi tapt og vi måtte kjempe og brette vingene for å få beistet ned i et fangstnett. Deretter kunne vi sende den opp med løfteballong. I ettertid så angrer vi på at vi slapp Rune til, vi skulle heller ha lånt spydet hans!!! Det gjelder å få jekket Rune ned noen hakk så vi er glad for at det ikke er han som er ansvarlig for hjemmesidene. Det var tross alt ikke han som fant Kveita! Når vi reiste videre ble det en rolig overfart til Hitra hvor det ble servert sen middag igjen!!! Etter mye sjømat var det godt å få en ordentlig stekt indrefilet.
Vi endte opp på Melandsjø ved Hitra Båten på gjestebrygga på Halten
En gammel rorbu som ble ble reist i 2008, skal være en kopi av tidligere rorbu som ble revet på 1940 tallet. En stolpe for "erkjennelser" vet ikke om det er noen grunn for oss til å stå her men bilde måtte det bli
Her er det laget hekkeplasser for måkene, ganske spessiellt og dekorativt? Til og med Skarven som vanligvis er veldig sky hadde funnet ut at dette var en fin plass å bo. Det var 4 stykker her.
Ungdommen som var på ferie her sto selv for grillingen av fisk og pølser Dette ble en sen lunsj men var passe før vi skulle ut og dykke.
Nå skal vi ut og dykke og vi har bestemt oss for å gå 4 dykkere sammen Tor hadde med undervannskamera og tok flere fine bilder, her er vi på vei ned
Gruppebilde av Rune, Per og Odd Ståle Kveita sitter på gaffelen til Rune og har tapt kampen, 11 kg er pent
Etter dykket ble fangsten heftig avbildet Sen middag igjen, Indrefilet med div. tilbehør servert ved midnatt.

19. Juli

Dagens ferd: Melandsjø til Kristiansund.

Tilbakelagt distanse 40 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1579 Nm

Vi tok frokost på flyen og deretter var det litt som skulle handles før vi kunne dra avgårde til Kvenvær hvor Akken med familie tilbringer 1 ukes ferie på leid rorbu. Når vi kom dit fikk vi se et fint anlegg som det kan være mulig for dykkerklubben å dra til senere. Vi fyllte dykkerflasker og deretter var det ut for å prøve å finne kamskjell. Vel ute ble vi satt ut 2 og 2 dykkere og sikten i vannet var meget bra. Odd Ståle og Per dykket sammen og vi havnet rett ned på et enormt område med kamskjell. ---------- ---------------- Det gikk vel ikke mer en 10 minutter før vi måtte sende 2 fulle nett med løfteballong til overflaten. De andre var ikke så heldige og det ble noen få skjell i tillegg men vi var alle enige om at dykket hadde vært knallbra med den gode sikten. Vi dro videre til Kristiansund hvor Frank nok en gang gjorde mytteri! Grethe sto på brygga og tok han med hjem igjen. Odd Ståle skulle ha fly hjem fra Kristiansund dagen etter så det ble en stille avslutning med ost og kjeks før vi la oss.
Vi endte opp i Kristiansund Nydelig morgen igjen
Vi håper på en ny fin dag men værutsiktene er ikke det beste videre nedover. Her ser vi Hitra kirke, en fin steinkirke
Odd og Frank har tatt ansvar og setter igang rensing og filetering av Kveita og flyndrene Vi gjør klar for avgang, nå skal vi ned til Kvenvær for å dykke sammen med Akken i dykkeklubben
I Kvenvær hadde de skikkelige fiskebåter som egnet seg godt for våre aktiviteter En rask lunsj før vi begynner å skifte på oss utstyret
Nå er vi klare for dykk, totalt 8 dykkere men hvor skal vi dra? Jammen godt at Dreamcatcher er satt opp med forstørrelsesglass, vi merker alderen
Odd Ståle og Per fant mye kamskjell og her er Odd og Frank igang med rensing Ost, kjeks og rødvin i Kristiansund ved midnatt

20. Juli

Dagen ferd: Kristiansund til Molde

Tilbakelagt distanse 49 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1628 Nm

Ferden videre gikk kun med 4 av besetningen, Frank hadde dratt hjem kvelden før og Odd Ståle skulle ha fly til Oslo kl. 2 Vi håper at det nå er slutt på mytteriene ombord og vi burde vel egentlig kun legge til ved uthavner hvor det ikke er kommunikasjon. Vi har jo prøvd å få med oss de steder som ligger ute i havet på turen vår, dette er plasser som man sjelden kommer til. Vi kommer til Grip som ligger ca. 7 nautiske vest av Kristiansund. Grip var et lite fiskevær som idag hovedsaklig består av feriehus -------------------- ----------------------. Det er 1 fisker som holder til der ute når han ikke er på fiske nordover. Bygningene står veldig tett og er spessielle, en liten kirke har de og et eget kraftverk forsyner øya med strøm. Vi dro videre mot Molde og dro innom Bjørnsund som ligger rett utenfor Bud hvor Frank bor. Vi kom til Molde sent på kvelden og måtte ta til takke med båtplass utenpå en gammel redningskøyte. Vi ble i båten og tok tidlig kveld selv om vi hørte Jassmusikken fra alle retninger.
Vi endte opp i Molde Vi er på vei ut til Grip som kan skimtes i det fjerne
Her ser vi husene på grip og de står så tett at brqannvesenet på land gremmes!! Er dette gjestehavna? hvor skal vi ligge da.
Vi har kommet iland og dette gamle naustet møtte oss. Vi fikk en knallplass til båten og den lå meget trygt.
Kraft forsyningen på grip var med agregat som duret og gikk hele døgnet. Tror ikke det er så mye overskudd her ute!!§ Her har vi husene som i noen tilfeller hang sammen! tror egentlig at øya er for liten.

21. Juli Dagens ferd: Landligge i Molde
Vi ble liggende i Molde for å få oppleve Jass festivalen som vi hører om hvert år. Vi fikk etterhvert flytett oss over på en flytebrygge og ble liggende ved siden av Jan Tore som vi ble kjent med på vei nordover. Vi tok en tur i byen på dagtid og det var mye folk og salgsboder i hele hovedgata som var stengt av. Det ble vurdert lunsj eller middag ute men vi fant ut at kokken ombord gjør en utmerket jobb og kan måle seg med alt på land. --------------------------- -------------------- Derfor ble det både lunsj og middag ombord. Etter middag som denne dagen ble inntatt til normal tid tok vi en tur i hovedgata for å få med oss litt av livet. Det ble også noen konsert opplevelser før vi avslutett kvelden ombord i båten sammen med våre nye venner i Molde.
Vi ble liggende i Molde Vi har endelig vært der
Gutta på gratis konsert i Alexandria parken Fin musikk og mange publikumere
Rune forklarer Tor at "litt" av denne skuta er min!! Og her er gutta som jobber for meg!!!
Gjett hvem dette er? Båten til Jan Tore og Dreamcatcher sammen, båten til Rune på tvers i bakgrunnen

22. Juli

Dagens ferd: Molde til Ellingsøy

Tilbakelagt distanse 40 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1668 Nm

Vi dro tidlig ut fra Molde da vi skulle til Ålesund og hadde flere ting vi skulle gjøre. Vi hadde fått ombord vår mytterist Frank igjen, for å slippe å gå planken igjen kom Grethe med en ny kake "verdens beste" og ba om godt vær for han! Først var det innom for å bunkre diesel, deretter tok vi en tur over til Langevåg for et besøk på Devold fabrikken. Når dette var unnagjort så var det å komme seg inn til Sperre fabrikken hvor Solveig og Harald hentet oss. Vi var invitert på Bakalao middag, der var også Britt og Bjørn et vennepar fra Ålesund. Rune lagde sin velkjente kamskjell forett og det var jordbær til dessert. Vi fikk en fantastisk middagsopplevelse og vi regner med at oppskriften kommer på mail. ---------- ---------- Det var selvfølgelig en løpende oppdatering av den forferdelige situasjonen som hadde oppstått i Oslo. Omfanget av denne var ikke kjent men at det var alvorlig la nok en liten demper på selskapet. Vi ble hentet av en sjåfør som Harald hadde ordnet og vi ble kjørt tilbake til båten som lå på andre siden av øya. Vi var vel egentlig 1 person for mye i bilen så Frank som var den tilbakevendte mytterist måtte ta til takke med hundeavdelingen bakerst i bilen.
Vi endte opp på Ellingsøya Vi var invitert til Solveig og Harald Ness på bacalao middag
Et festlig lag selv om dagens hendelser satte en demper på selskapet Når det var tid for retur og vår sjåfør hadde kommet tok alle del i ryddingen
Dagens hendelse i Oslo ble selvfølgelig fulgt nøye Den tilbakevendte mytterist måtte ta til takke med bagasjerommet. "han fikk vel som fortjent"

23. Juli

Dagens ferd: Ellingsøy til Florø

Tilbakelagt distanse 77 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1745 Nm

Vi våknet til opplysningene fra Oslo om omfanget av det som hadde skjedd dagen før. Dette var ikke noe hyggelig og satte naturligvis preg på alle ombord. Vi brukte mye tid på å få med oss siste nytt om denne saken. Vi hadde bestemt oss for å komme rundt Statt selv om det var meldt endel vind. Vi ville ha vinden nord - nordvest og dette betyr at vi ville ha sjøen med oss. Vi dro ut med retning Runde for å se på fuglekolonien der. Når vi nærmet oss så var Runde nesten usynlig på grunn av lavt skydekke. Vi satte dermed kursen rett mot Statt men i ly av noen øyer fikk vi i oss noen porsjoner risgrøt med rød saft som kokken hadde stelt i stand. Etter å ha passert øyene Nerlandsøya og Skorpa begynte vi å merke sjøen. ---------------

Det ble en slitsom passering av Statt, når vi nærmet oss kom tåka og dermed dårlig sikt. Vi måtte stole på kartplotteren og med surfing på bølger og det å møte dem i motbakker var spessielt. Når vi hadde rundet letnet tåka og vi fikk kontakt med land. Vi manøvrerte oss inn akkurat som vi hadde planlagt og kom trygt inn til Måløy. Vi bestemte oss for å gå videre slik at vi endte opp i Florø. Tor skulle reise hjem igjen til Oslo og det passet bra med en bussforbindelse som gikk kl. 11 søndag morgen. Vel fremme i Florø ble det sen middag. Tor som hadde siste kvelden fikk bestemme om det skulle bli kjøtt eller fisk! valget virket enkelt og det ble Kveite.

 

 

Vi endte opp i Florø Vi forlater Ellingsøy og Sperre fabrikken hvor vi har hatt en trygg havn
Risgrøt til lunsj før vi tar fatt på den tøffe økta rundt Statt På vei inn til Rugsund som ligger rett sør for Måløy
Vel inne i Rugsund ser vi en cruiser båt på vei ut av Nordfjord En idyllisk plass i Rugsund som lå på en liten øy
Vi brukte hornet for å hiolse til kystvakta og de hilste tilbake litt kraftigere!! Sen middag og det er mørkt ute, siste kveld med Tor og han ville ha fisk til middag.

24. Juli

Dagens ferd: Florø til Bekjarvik

Tilbakelagt distanse 96 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1841 Nm

Vi dro ut fra Florø etter at Tor hadde kommet seg på bussen og satte kursen nedover mot Øygarden. Været var brukbart og vi kunne sitte oppe å kjøre en del av strekningen. Når vi nærmet oss Sognefjorden var det så utrygt for regn at vi bestemte oss for å dekke til oppe og sette oss ned. Vi kom inn til Skjerjehamn som vi hadde lest endel om i avisen. Her ble det middag og en liten tur på land. Vi fikk se kongestatuen som var satt opp og det var denne som Oslo kommune hadde bestillt men som de ikke ville ha. De syntes ikke den var fin!!! --------------- ----------------- Skjerehamn var ikke noen god plass og ligge, det var skipslei forbi og der gikk hurtigbåtene i full fart med dertil følgende stor sjø. Vi dro derfor raskt videre, når vi kom ned til Øygarden var det grått og trist samt dårlig sikt. Vi bestemte oss derfor i å droppe Øygarden og komme oss ned til Bekjarvik. Det ble en grei dags etappe og vi landet i Bekjarvik nærmere midnatt.
Vi endte opp i Bekjarvik Nå skal vi forlate Florø og Tor har reist hjemover
Mye flott natur med ruvende fjell også i Sogn og fjordane Vi spiste middag i
Her er vi innom Skjerjehamn hvor det er plassert en kongestatue Kongestatuen som Oslo kommune ikke ville ha
Slik ser det ut bak båten fra kartplotteren under fart Her ser vi ned på badeplattformen
Overvåkning av motor rommet er greit å ha På vei inn til Bekjarvik ved solnedgang

25. Juli

Dagens ferd: Bekjarvik til Leirvik

Tilbakelagt distanse 17 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 1841 Nm

Vi fikk i oss frokost og dro deretter for å dykke rett sør for Bekkjarvik. Vi hadde vært på samme plassen året før og hadde fått mye fin fangst der. Vi la båten inne i en liten lagune med ankeret ute og tau inn til 2 fortøynings punkter på land. Deretter var det å sette igang øvelsene med alt dykkerutstyr som lå rundt omkring i båten. Vi fikk brukbart med kamskjell men ellers var det dårlig med fangst. ------- ----------- Vi kom inn til Leirvik og der sto familien til Rune og tok oss i mot. Vi fikk se fakkeltoget som ble arrangert over hele landet og det var imponerende fremmøte på en øy som Stord. Det var flere tusen deltagere. Vi var invitert på kakeparty hos Hjørdis svigermor til Rune og resten av familien. Vi avslutett med pizza på en restaurant på vei tilbake til båten.
   
   
   

26. Juli

Dagens ferd: Leirvik til Kristiansand

Tilbakelagt distanse 158 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 2016 Nm

Vi fikk besøk ombord av familien til Rune og Maria hadde bakt kake som vi skulle få med oss viderer på turen. Vi dro ut fra Leirvik med en blindpassasjer ombord, Marcus ville være med å dykke og vi tok han derfor med oss videre til Kristiansand hvor han skulle ta toget dagen etter. Vi dykket ved bruene på Stord igjen da vi ville ha med oss mere kamskjell til Oslo. Etter dykket dro vi mot Haugesund for å bunkre diesel------------ ---------- Rune var tom for film til videoen og vi måtte derfor inn til byen først. Med Rune på byen tar det alltid mere tid en det som er nødvendig. Kaptein ville vedde med noen av mannskapet om han kun ville komme tilbake med film!! Kaptein fikk rett og Rune kom ombord igjen med en 12 kg tung vannmelon!! Veien til Kristiansand ble bare en transport etappe og vi var fremme rundt midnatt.
Vi endte opp i Kristiansand Maria hadde bakt kake til oss gutta på tur
Markus og Rune er klare til å gå i vannet Bare pass dere!! nå er det min tur til å dykke sammen med kaptein.
Det var ingen som turte å vedde med kaptein om Rune kun kom tilbake kun med filmen til video kameraet. 2 av mannskapet og blindpassasjeren orker ikke en så lang tur. Alle sovnet og det var kun kaptein og skipper 3 som var våkne
Fine bilder av solnedgangen når vi runder Lindesnes  

27. Juli

Dagens ferd: Kristiansand til Apalen Tvedestrand

Tilbakelagt distanse 45 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 2061 Nm

Vi dro ut fra Kristiansand med nydelig vær og skulle ut på Flekkerøya for å fylle opp tankene. Vi hadde en super tur gjennom Blindleia hvor vi hadde medvind og helt stille på flyen. Vi møtte Terje Wesche i Arendal og tok båten hans på slep tilbake til Tvedestrand. På kvelden dro vi opp til Terje og hadde mat, drikke og tur i badestampen før vi dro ned i båten igjen
Vi endte opp i Tvedestrandsfjorden Her er vi på Flekkerøya i Kristiansand og bunkrer diesel
Ulvøysund ved begynnelsen av blindleia Båten i bilde heter "Choice2" og da er vel dette plassen til Stordalen!!
Rune har laget landgang for første gang på turen vår Disse lunsj smørbrødene er Rune ekspert på, pynting er særdeles viktig.
På terrassen til Terje Wesche i Tvedestrand Glade gutter som nå skal i badestampen til Terje.

28. Juli

Dagens ferd: Tvedestrand til Stavern

Tilbakelagt distanse 43 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 2104 Nm

Vi reiste fra Tbvedstrand og skulle til Stavern, det var igjen et fantastisk vær og vi så frem til noen solfylte timer på øvre dekk. Vi tok veien gjennom Lyngør før vi satte Frank i land i Risør for mere proviant da vi hadde invitert Roar og Ellen på fiskemiddag på kvelden. Veo fremme i Stavern fikk vi lagt oss til på gjestebrygga. Vi måtte legge til på bøyer med akterenden mot brygga. Vel inne og fortøyd satte Frank igang med ankerdrammen men den måtte vi utsette. Rune skreik at det var en seilbåt som holdt på å kollidere med oss!!------------- ------------ Vi løp forut og der sto en mann på en seilbåt og holdt båten sin unna oss. Det ble flere øvelser med tauvark før vi klarte å få han løs da vårt og naboens fortøyningstau plutselig var under båten hans. Vi fikk dette iorden og rakk såvidt å bli klare før våre gjester begynte å strømme på. Ellen og Roar til middag og Rosa og Kedmar bare innom for å hilse på. Vi avslutett kvelden ca kl. 01.00 og det virker som at mannskapet er fornøyd med det vi har opplevd så langt.
Vi endte opp i Stavern Her ligger vi inntil fjellet ved hytta til Terje
Så langt har det ikke blitt mange bilder hvor alle kalesjer har blitt tatt av Lyngør sundet er alltid trivelig å gå gjennom
Vi kom inn til Risør for å handle litt og da fikk vi også luftet palma vår som har vært med oss i 8 uker Vel fortøyd i Stavern kommer det noen som aldri skulle hatt båt, fullt kaos og fortøyninger må frigjøres for å få løs denne rare båten med pinne som peker mot himmelen.
Vi fikk gjester ombord Rosa og Kedmar som fik kaffe og Roar og Ellen som var invitert på middag Etter middagen ble det kos i god temperatur ute

29. Juli

Dagens ferd: Stavern til Tønsberg

Tilbakelagt distanse 23 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 2127 Nm

Vi dro ut fra Stavern og skulle innom Franks søster Synnøve med familie som har hytte i Viksfjord. Dette var en fantastisk fin plass men for båten var det ikke mye dybde, på det grunneste når båten lå på svai var det under 1 meter. Vi dro videre mot Tønsberg og vi var innom Vrengen hvor søster og svoger til Odd har hytte. Virket som at det var dagen for familiebesøk!! ------- På vei inn mot Tønsberg fikk vi besøk av Arne Morten, han ble med oss inn mens båten hans hang på slep. Vel inne i Tønsberg fikk vi en fin plass selv om det var konsert med Postgirobygget og mye båter der. Siste kvelden dro vi ut for å spise middag som en avslutning på turen.
Vi endte opp i Tønsberg Båten på svai i Viksfjord ved hytta til Synnøve og Harald
Søster og svoger til Frank sammen med mannskapet på Dreamcatcher på hytta Trangt om plassen når det er konsert i Tønsberg

30. Juli

Dagens ferd: Tønsberg til O.M. Oslo

Tilbakelagt distanse 39 Nautiske mil totalt tilbakelagt fra Oslo 2166 Nm til

Vi reiste fra Tønsberg ved broåpning kl 12.00 og det ble en fin tur tilbake til Oslo med godvær. Når vi er tilbake så skal vi begynne på den tunge jobben! Båten skal nullstilles og leveres tilbake slik den var før vi dro ut for 8 uker siden. --------- --------- Vi måtte fordele litt oppgaver og det var bare å sette igang med vask fra øverst til nederst. Teakdekket måtte renses for å få bort oljeflekker etter kokken sitt uhell med salatbollen tidligere i ferien. Vi jobbet i 3-4 timer før vi dro hjemover.
Vi endte opp på vår båtplass i Bestumkilen Odd er igang og har tatt for seg rengjøring av alle fendere.
Gutta er igang med vask av båten Her har vi begynt å tømme båten for utstyr

31. Juli

Vi ligger i hjemmehavnen på Oslo Motorbåtforening i Oslo

 

Søndag møttes vi mellom 11 og 12 for å gjøre ferdig jobben på båten. Vask utvendig av båten og gummibåten ble tatt av Rune, Frank og Odd. Selv satte jeg igang med full service på motorer og vi holdt på i ca 6 timer før vi var fornøyd. Turen er nå avslutett og det gjenstår noe arbeid med oppdatering av data samt noen ubetalte regninger på drivstoff. ------------- -------- . Vi vil komme tilbake med mere utfyllende informasjon når alt er avslutett. Turen har vært fantastisk og det er spessiellt 1 person som mannskapet vil takke!! TOMMY NORVIK har designet våre hjemmesider og han har vært til meget god hjelp når web ansvarlig fikk problemer med sidene underveis. Stor takk til Tommy!!
Båten er vel tilbake i sin hjemmehavn Her er motor service igang
Jada det er noen der nede som jobber Gummibåten ser nesten ny ut igjen


Reisekalender
JUNI
M T O T F L S
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

JULI
M T O T F L S
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

AUGUST
M T O T F L S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31